Artysta grafik, profesor sztuki.
Twórczość intermedialna w zakresie się rysunku, grafiki i mediów cyfrowych.
Autorka publikacji związanych ze sztukami wizualnymi i edukacją artystyczną na poziomie szkoły wyższej.
Popularyzatorka kultury cyfrowej.
Życiorys
Urodzona 11 listopada 1956 roku w Żywcu.
Szkoła średnia
W latach 1971–1976 uczęszczała do Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Bielsku-Białej, specjalność tkactwo artystyczne.
Studia
W latach1978 – 82 na Wydziale Pedagogiczno – Artystycznym Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dyplom w roku 1982 – artystyczny, pracownia rysunku – prof. Zygmunt Lis, promotor pracy magisterskiej – prof. Katarzyna Olbrycht.
Doktorat z zakresu nauk humanistycznych
(dydaktyka artystyczna na poziomie szkoły wyższej)
Publikacja w 1995 roku, Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, tytuł: „Pedagogiczne możliwości stymulowania wyobraźni przestrzennej studentów”, promotor: prof. Włodzimierz Goriszowski, recenzenci:
prof. Stanisław Popek, prof. Katarzyna Olbrycht.
Kwalifikacje II stopnia w zakresie grafik artystycznej
Zrealizowane w 2001 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Wydział Grafiki i Malarstwa, tytuł: „Konkret i metafora w pejzażu górskim i przyrodzie”.
Profesura
Przewód realizowany w 2004 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Grafiki, tytuł: „Wyznaczanie punktów spotkania w dialogu sztuka – natura. O potrzebie tworzenia i odnajdywania siebie w światach przeznaczonych również dla innych”.
Przebieg pracy zawodowej
Zawodowo związana z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach i Uniwersytetem św. Cyrila i Metoda w Trnavie (Słowacja).
Prace na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach Wydziale Artystyczny w Cieszynie rozpoczęła w 1981 roku jako stażystka, od 2008 roku jest zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego. W latach 2002 – 2007, 2008 – 2012 – dyrektor Instytutu Sztuki. W latach 2012 – 2019 dziekan Wydziału Artystycznego w Cieszynie.
W latach 2006 – 2012 kierownik Katedry Interdyscyplinarnej Kreacji Artystycznej, od 2012 roku kierownik Zakładu Nowych Mediów.
Pracowała w wielu komisji wydziałowych i senackich m.in.: Komisji Budżetowej Filii w Cieszyn w latach 2002 – 2005, Senackiej Komisji Badań Naukowych i Współpracy z Zagranicą w latach 2002 – 2005, Senackiej Komisja ds. Rozwoju Kadry w latach 2005 – 2008. Obecnie uczestniczy w pracach Senackiej Komisji Budżetowej i SENATU Uniwersytetu Śląskiego. Przewodnicząca Kapituła Uniwersyteckiej Nagrody Pro Scientia at Arte w latach 2005–2020.
W latach 2006 – 2015 członkini Ogólnopolskiej Międzyuczelnianej Rady Edukacji Artystycznej.
W latach 1996 – 2007 kierowała studiami podyplomowymi w zakresie Grafiki komputerowej i multimediów.
Profesor firmujący kierunek i współautorka otwartego w 2012 roku nowatorskiego programu studiów Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej ze specjalnościami Grafika komputerowa gier i Dźwięk w grach.
W latach 2007–2018 pracowała na Uniwersytecie św. Cyrila i Metoda w Trnavie (Słowacja) Fakulta of Masmedial Communication.
Prowadziła zajęcia z Corporate Identity na Studiach doktoranckich w zakresie Marketingu i Masmedialnej Komunikacji.
W latach 1995 -1999 pracowała dla niemieckiej firmy produkującej gry komputerowe TopWare na stanowisku Director Art Design. Kierowałam min.: zespołem który stworzył wydaną w 1998 roku grę pt. Jack Orlando, do której ścieżkę dźwiękową stworzył Harold Faltermeyer.
Przebieg pracy artystycznej
W twórczości artystycznej zajmuje się rysunkiem, grafika oraz multimediami.
Inspiracją jest pejzaż jego stałość, nieprzewidywalność, zmienność, cykliczność ale też niezwykłe piękno. Rolę jaką wyznacza sobie w tym świecie to głównie obserwator i interpretator czerpiący z otoczenia i doceniający niezwykły wpływ tego bogactwa form naturalnych i stworzonych przez człowieka na własne emocje, wrażliwość, wyobraźnię i rozwój. Bada możliwości percepcji. Twórczość rozumie jako rodzaj dialogu z otoczeniem, a pracę twórczą jako metodę studiowania i poznawania rzeczywistości. Ulubione tematy to przestrzeń dzielona przez różnych użytkowników dostosowujących się do niej lub ją do siebie, światło jako element komunikacji i źródło meandrów percepcji, żywioły wymykające się spod kontroli, rzeczy które ją drażnią to bezsensowna i bezmyślna ingerencja człowieka w otoczenie.
Od 2004 roku należy do Polskiego Związku Artystów Plastyków.